Ulek mayang, irama yang memanggil..

Tengok tak drama ulek mayang kat TV3?

Aku nie, walaupun remaja zaman moden, dan muka macam cina siam sikit,  aku rasa jiwa Melayu aku nie kuat la jugak, sebab aku suka jugak budaya-budaya Melayu nie walaupun bukan semua. Antaranya adalah silat (aku rasa silat the best among seni mempertahankan diri lain). Muzik pulak, aku minat muzik yang bergendang, berseruling macam dikir barat (dulu masuk dikir barat masa kat sekolah). Lagu-lagu M.Nasir banyak elemen-elemen gendang dan melayu. . Aku suka baju melayu (sebab tue tiap tahun aku beli, dan tiap2 hari jumaat, aku akan pakai baju melayu pergi lab). Dan aku rasa kerajaan patut wajibkan pakai baju melayu dalam satu hari waktu bekerja

Oleh sebab sekarang nie TV3 tengah main drama Ulek mayang, (aku sempat jugak tengok episod 2), aku tertarik nak buat post tajuk ulek mayang nie.

Bukan sebab trafik pun, atau sebab aku layan drama tue. Setakat nie aku tengok sekali je drama tue. Apa yang buat aku tertarik nak buat post nie sebab memang dari dulu aku suka lagu ulek mayang nie. Iramanya pada aku memang mendayu. Dan ada “jiwa”, bagai memanggil sesuatu. Buatlah macam mana pun, nyanyi semula jadi rock ke (ella, cromok), tetap best iramanya.

Dulu masa aku sekolah rendah, ulek mayang nie diharamkan. Mereka kata orang yang main ulek mayang nie selalu kena masuk hantu. Masa tue aku penah dengar dan minat lagu nie. Aku memang suka. Tapi disebabkan masa tue sekolah rendah penakut lagi, nak menyanyi pun pikir 2 kali, sebab takut hantu datang kat aku.

Katanya, dulu memang diharamkan, kerana bercampur dengan amalan khurafat. Ada unsur pemujaan. Tapi sekarang nie, dah diubahsuai dan dihapuskan elemen-elemen khurafat agar bersesuain untuk dijadikan sebagai satu tarian kebudayaan. Aku suka lagu dia je, menari aku tak tahu. Hehe.

Dan aku ada buat research sikit pasal ulek mayang nie, ini input yang aku dapat.

Ulek mayang nie adalah tarian orang Melayu masa islam baru2 lagi diperkenalkan. Tarian nie terkenal kat Terengganu. Tujuanya nak mengubati, nelayan, atau orang yang sakit. Zaman dulu, asal orang sakit je,puncanya mesti semangat padi marah. Semangat laut marah. Logik la jugak,  Dulu mana ada doktor kan nak bagi penjelasan saintifik pasal penyakit. Semua ikut cakap bomoh je. Bomoh nie semangat, jin, hantu, mambang je la yang dia tahu.

Semasa proses mengubat tue, akan ada 7 orang penari. Yang mewakili 7 puteri. Mereka akan menari dengan diiringai lagu ulek mayang diikuti alunan muzik seruling dan dan rebab. Mereka jugak berpuisi dan berpantun.

Dan kalau tengok pada lirik ulek mayang nie pun, memang ada dinyatakan sampai 7 orang puteri.

Ulek mayang diulek

Ulek dengan puterinya dua

Puteri dua berbaju serong

Puteri dua bersanggol sendeng

Puteri dua bersubang gading

Puteri dua berselendang kuning

Umbok mayang diumbok

Umbok dengan jala jemala

Nok ulek mayang diulek

Ulek dengan puterinya empat

Puteri empat berbaju serong

Puteri empat bersanggol sendeng

Puteri empat bersubang gading

Puteri empat berselendang kuning

Umbok mayang diumbok

Umbok dengan jala jemala

Nok ulek mayang diulek

Ulek dengan puterinya enam

Puteri enam berbaju serong

Puteri enam bersanggol sendeng

Puteri enam bersubang gading

Puteri enam berselendang kuning

Umbok mayang diumbok

Umbok dengan jala jemala

Nok ulek mayang diulek

Ulek dengan puterinya tujuh

Puteri tujuh berbaju serong

Puteri tujuh bersanggol sendeng

Puteri tujuh bersubang gading

Puteri tujuh berselendang kuning

Umbok mayang diumbok

Umbok dengan jala jemala

Nok ulek mayang diulek

Ulek dengan tuannya puteri

Tuan puteri berbaju serong

Tuan puteri bersanggol sendeng

Tuan puteri bersubang gading

Tuan puteri berselendang kuning

Umbok mayang diumbok

Umbok dengan jala jemala

Nok ulek mayang diulek

Ulek dengan tuannya puteri

Ku tahu asal usul mu

Yang laut balik ke laut

Yang darat balik ke darat

Nasi berwarna hamba sembahkan

Umbok mayang ku umbok

Umbok dengan jala jemala

Pulih mayang ku pulih

Pulih balik sedia kala

Dan kalau tengok pada beberapa ayat macam,  terakhir Ku tahu asal usul mu,Yang laut balik ke laut,Yang darat balik ke darat, Nasi berwarna hamba sembahkan dan Pulih mayang ku pulih, Pulih balik sedia kala, macam bermaksud nak suruh penyakit, yang disebabkan semangat padi, semangat laut tue, balik ke tempat asal, dan orang yang sakit tue pun akan pulih seperti sedia kala. Aku bukan bomoh pun, dan tak belajar pun ilmu bomoh nie. Cuma, penah tengok beberapa ayat jampi Melayu yang guna ayat yang lebih kurang sama. Jadinya, tafsiran ayat pun ikut logik kepala otak aku je la..hehe.

Tu la serba sedikit pasal tarian ulek mayang menurut pentafsiran aku. Dalam cerita ulek mayang tv3 tu pun, si hero dengar suara si puteri menyanyi. Sampai member pada si hero tue pun cakap si hero tue gila. Maunya tak gila, tunggu puteri tepi pantai dari pagi sampai petang, nasi pun tak jamah. Kan sakit namanya tue..haha

p/s: ulek tu apa? mayang tu apa? umbok tu apa? Dalam bahasa Terengganu ada tak perkataan nie?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About madlut

Insan biasa. Tidak sempurna. Penuh tercela. Aku dijadikan asalnya tiada apa-apa. Sedang berjalan mengenal tuhanku. Jika aku berhujah, itu hanya pandanganku semata-mata, bukan fatwa. Bisa salah dimatamu. Andai begitu, tegurlah aku.
This entry was posted in Umum and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

43 Responses to Ulek mayang, irama yang memanggil..

  1. ejoncb says:

    ulek = mcm dodoi anak tido
    mayang = kt kt pokok kelapa, yg dorng guna masa berubat tuh, (yg mcm bunga kt pokok kelapa tuh) ( tak taw kelapa ke pokok pinang.
    umbok = tak pasti maksud sebenar, tp kalau kt belah sini, mcm umbut nyior tuh la..

    p/s : Saya tak boleh dgr lagu nih dari kecik, seriau..huhu..jd mcm nk khayal-khayal sket kalu dgr lama2…nape ntah.

  2. ejoncb says:

    heheh…meh nak gitaw, ulit tuh, maksud dia mcm lagu yg mendayu2 yg irama dia mcm lagu ulek mayang nih la…lagu yg diguna tuk

    mayang pinang tuh adalah benda utama yg digunakan oleh ketua masa upacara tuh, Kiranya maksud ulek mayang diulik tuh,secara tersiratnya, dia mengulek @ memanggil2 semangat tuh dgn mayang tuh la..

    p/s : jgn lah translate bulat2..hohohoh0

  3. mijie says:

    lagu ni kalau aku dengar lut memang macam memanggil semangat, kalau kelantan ulek mayang ni seperti main makyong…

    unsur2 pemujaan dan sebagainya ada dalam jiwa lagu tersebut, tapi sekarang lagu masih kekal cuma unsur2 yg tidak baik telahpun ditinggalkan
    mijie´s last [type] ..Tips keselamatan dalam rumah-bahagian akhir

  4. zik says:

    hantu ulik mayang sudah mari…hehe.. aku tak sempat tengok cerita nie…
    zik´s last [type] ..Selawat pelindung diri

  5. uniknya lagu itu ada kisah maksid yang tersirat sebaliknya..

    tetiba pula nak naik bas yang bernama ulik mayang heeee..

  6. ku pikir bro madlut ni malam tadi tdo tak basuh kaki..
    tu yang termimpi2 lagu ni..
    bangun pagi tanpa gosok gigi..
    maka entri ini pula di sajikan pada kami :)

  7. Ladfe Amir says:

    dulu masa aku kecil2 dulu. selalu berangan dapat kawin ngan puteri kayangan.

    tp skrg aku sudah kawin ngan bidadari..lagi best.

  8. dnoBiz says:

    Tapi bila dipikirkan balik..
    penyakit memang ada kaitan dengan semangat pesakit, sebab tu kalau orang yang kuat semagat untuk sembuh kadar masa untuk mereka sembuh adalah lebih cepat
    dnoBiz´s last [type] ..Mat RemPit – Apa kesudahannya

  9. camne nak ambil lagu yg ni,best la

  10. JUE says:

    arwah ayah seorang nelayan…bercerita kepada saya,
    awang seorang nelayan dirasuk hantu laut..asyik nak kelaut sebab dah jumpa puteri laut (makhluk halus yang sangat cantik)demikian sebenarnya dia ingin menerpa kelaut,jadi terjadilah perebutan antara bomoh dan puteri2 tersebut,jadi..nyanyian2 tersebut adalah ingin memujuk puteri2 agar melepaskan awang.jika diamati lirik2 nya adalah mentera yang dibaca bomoh,supaya puteri2 tahu asal usul mereka dan awang tidak sama..(nasi berwarna adalah pulut kuning yang digunakan bomoh untuk membuat galang ganti awang)…ulek bermakna memujuk tuan puteri balik…terengganu dulu tak sama dengan perkataan terengganu dahulu…

  11. Pingback: Dulu dan sekarang | madlut.com

  12. nik says:

    berdosa ke lagu ni? dan apa maksud lagu ni

  13. aisyah says:

    Assalammualaikum,kalau saya nak gunakn lgu ulek mayang dan buat tarian sikit,sebelum berpuisi mgenai sajak kepahlawanan,adakah ia sesuai kerana saya merasakan lgu ni seolah-olah menaikkan semnagt kepahlawanan jugak

  14. Kujeq says:

    salam .. sy just nk gitau,, sume pakat kata kampung pasir panjang, kuala teganu yang masih aktif buat Ulek Mayang ni.. tapi hampeh betol. sy dah pegi keliling satu Teganu,, dah sampai kg. Pasir panjang tanya punye tanya,, sume makcik2 pakcik2 tok nenek adik2 kakak2 abg2 kat situ x tau pun yg kg dia ada buat Ulek Mayang. Kalo nenek2 tu adelah crite kalau Rodat diorang taulah… so, skarang,, Ulek Mayang tu dh nk pupus kat kg. Pasir Panjang. memang silap info dorang letak kat tenet nih. Mungkin, disebabkan trdapat satu kumpulan yg aktif buat persembahan Ulek Mayang ni iaitu kumpulan GEMILANG kalo x silap sy, so, nm kg. Pasir Panjang tu glamour. Padahal diorang ni trima jemputan dr mn2 pihak utk wat prsmbahan tarian,, sebagai kebudayaan.. bukannya di kmpung ni aktif buat mcm yg diceritakan kat tepi pantai tu..

  15. Kujeq says:

    cari kat dlm tenet ni,, sejarah ulek mayang ke.. sume asal usul ulek mayang, ade je cakap tempat yg masih aktif ulek mayang ni kat kg. pasir panjang… tp xde pun.. yg ade kat situ ahli2 kump. Gemilang yg wat prsmbahan kebudayaan kot,, haa mmg dorg watlah tarian ulek mayang nih..kalo ad jmputan.. 1 ni je kot kump. yg masih ada

  16. Nadh says:

    Kalau tengok wiki, dia cakap dlm English umbok tu persuading. so kalau ‘Umbok Mayang diumbok’, maksudnya Persuading the Mayang lah. and ‘umbok dengan jala jemala’, Persuade it with net. agak interesting baca lagu ni in translate because obviously kita tak seberapa faham prosa tradisional kan? :)

  17. aszmanUHS says:

    assalamualaikum..saya pernah guna lagu nie masa buat show untok hari guru..perggghhh..memang terasa la semangat lagu nie..masa saya tengah nyanyi tuu..saya rasa lain sangat..susah nak gtaw camna..saya rasa bukan saya yang nyanyi..cam saya just bukak mulot ja..abes meremang bulu roma..masa berlatih xrasa apa pon..tapi ulek mayang memang best laa…

  18. arab@92 says:

    dkt dunia nie bnyk bnda2 yg ajaib…kite tidak dilarang utk selidik benda2 yg kite x tau..ia utk pengetahuan kite jgk tpi kite wajib berfikir sbb ada yg lagi kuase dri semua bnda ajaib yg ada d’dunia iaitu ALLAH..jdi renung2 kn lah n slmt beramal..peace your..:)

  19. arab@92 says:

    0177692197…arab@92..

  20. opiee says:

    aku memg suka dgar lagu ulek mayang..
    seriusly… tipa law time malm xdgr ar kOt..
    keberanian tu kurang ckit..

    • Anneka Jane says:

      sya suka dengar lagu ulek mayang..sebabnya ada ..”semangat..”..masa tu sya dgn kwn2..mmbuat persambahan ulek mayang..sya puteri ke 7..mlm tu mlm kbudayaan..29/2/2012..sngt best bg sya.l.masa sya tarian tu..mcm ada sesuatu yg sdg ”memerhatikan”.sya…lpas tu sya mnyedari ada” sesuatu” .dibelakang sya..mcm ada org..yg mengikut tarian sya ini dri belakang..symcm ”dia” semangat ” jiwa dlm tarian..waktu tu sya trus.. pngsan hanya smntara..lps tu sya angkat smula.lps pemujaan..sya mcm pening2..msa tarian tu..diorang tengok sya mcm dh kena rasuk..mrka ada tangkap gmbr tarian sya msa tu..mmg jelas nmpak seorg perempuan tua..sya betul2 teruja…wktu mlm..sya seorg diri sllu tarian ulek mayang ini..sya cuma pakai slendang kuning jer…kwn2 yg sama bilik dgn sya masa tu..takut melihat sya tarian..3 mngu berturut2..sya sllu tarian itu pda waktu mlm…mcm sya memanggil sesuatu..lps tu,wktu pgi..ada seorg ”pengawas”.. menyapa sya dan trs brtanya..(jane.,u ada ker ketuk pintu kita mlm td?..)..apa lg sya..blur jer..xtau apa2 pon..?????.pastu..dia bgtau..(lps u ktuk pintu tu..i pergi buka..tp xda org la..waktu tu pkul 2 pg..sya nmpak u berdiri dekat luar koridor..hujung sekali berpakaian lengkap..itu u ker anneka??..lps tu dlm keadaan tkut..i msk bilik smula.kta pgws trsbt.)..sya dlm keadaan tdak tau..sya diam jer…aduh…rmai org mngatakn sya ni kena rasuk..gara2..ulek mayang..ntah la..lgu itu mcm ada ”jiwa”..mcm sentias memanggil sya..selalu…

  21. azmina says:

    ape maksud ulik mayang??

  22. Dida Liyda says:

    hmm… lagu dia mmg mendayu+mengujakan… tp, ada yg prnh ‘terkena’ sbb dia nyanyi lagu ni… kesian…

    apa2 pun.. lebih baik jgn nyanyi sgt lagu ni.. kang jadi benda lain lakk.. naya ja nnt~

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge